Il pick-up allestito in stile overland è farcito con accessori Mopar e spinto dal turbodiesel V6 da 260 CV

Mentre aspettiamo che Ram lanci il 1500 TRX, il pick-up orientato alle prestazioni, il 1500 Rebel è il protagonista del concept presentato al SEMA di quest’anno. Si chiama OTG (Off The Grid) ed esplora il lato avventuroso del truck con Ram che ha collaborato con Mopar per trasformare il suo pick-up in un veicolo overland.

Si parte dal Ram 1500 del 2020 equipaggiato con il V6 EcoDiesel da 3,0 litri che offre 260 CV e una coppia di 651 Nm. Il motore, parsimonioso per gli standard USA, rimanda un consumo di circa 11 km al litro che, unito al serbatoio da 125 litri, lo rende ideale anche per i lunghi viaggi.

La mano di Mopar

La trasformazione prevede il montaggio del kit di sollevamento da due pollici di Mopar per una migliore altezza da terra e cerchi anti stallonameno avvolti da pneumatici goodyear da 35'', per aumentare ulteriormente le capacità fuoristrada.

Davanti, il nuovo paraurti Mopar è dotato di un verricello incorporato, mentre la griglia anteriore, rivista, presenta una badge Ram traforato. Tutt’altro che invisibile lo snorkel, funzionante e non solo per estetica.

Gallery: 2019 Ram 1500 Rebel OTG concept

Il profilo laterale mostra parafanghi maggiorati e barre laterali sottoscocca per evitare danni quando il gioco si fa duro. Sul posteriore il Ram 1500 Rebel OTG ha un paraurti diverso, derivato da quello disponibile sulla versione Tradesman ed è stato installato per migliorare l'angolo di uscita, spostando lo scarico.

La magia dentro il cassone

Ma è Aprendo il portellone 60:40 del cassone che si compie la magia, a partire dal letto rialzato che Ram e Mopar hanno montato sul tetto del pick-up, coperto da una tenda pieghevole e raggiungibile da un scala a scomparsa.

L’OTG è all’altezza del suo nome offrendo funzionalità aggiuntive simili a quelle di un camper con il blocco dei servizi estraibile azionato a batteria che comprende fra le altre cose una cucina a gas, un lavabo e un serbatoio d’acqua.

L'elenco delle chicche ben integrate nella parte posteriore del truck comprende anche elementi come un compressore d'aria e un gradino a scomparsa, mentre un set di pannelli solari montato sul tetto lavora per fornire energia extra. Le luci a LED aggiuntive incorporate nei paraurti anteriori e posteriori e sul tetto offrono un'illuminazione ottimale durante le avventure fuoristrada anche di notte.

Gallery: Ram 1500 EcoDiesel (2020)

Nascondi il comunicato stampaMostra il comunicato stampa

As the overlanding movement continues to grow across the globe, the Mopar team, in conjunction with leading outdoor equipment suppliers, created a unique reality-based concept for the ultimate travel adventure: the Ram 1500 Rebel OTG concept.

“Unlike traditional ‘four-wheeling,’ in overlanding the journey is the final objective. The goal is to explore rather than conquer obstacles,” said Joe Dehner, Head of Ram Truck and Mopar Design. “This is why we developed this concept, to allow vehicle-supported, self-reliant adventure travel, typically exploring remote locations and interacting with other cultures. This is the vehicle that I’d like to have whenever I choose to go ‘off the grid.’”

The OTG concept uses as a canvas the new 2020 Ram 1500 equipped with the new 3.0-liter V-6 EcoDiesel engine, which offers exceptional low-end torque and extended driving range, coupled with a 33-gallon tank that makes it the ideal truck for long-distance travel.

The vehicle draws upon the rugged capabilities of the production Ram 1500 Rebel, improving all-terrain capability via Mopar’s concept two-inch lift kit, beadlock wheels and 35-inch Goodyear tires.

The OTG concept also includes Mopar concept accessories, such as a front bumper with integrated winch, a larger grille with flow-through R-A-M badging and a functional snorkel air intake to improve off-road capability and performance. Front- and rear-wheel flares and step assist rock rails have been installed to protect the vehicle while traversing rough terrain. A concept rear bumper, adapted from the Ram 1500 Tradesman, improves the departure angle of the truck by relocating the exhaust.

Helped by Ram’s unique multifunction tailgate with 60/40 split swing-away doors, the bed of the truck has been accessorized to offer versatile utility for extended adventures. 

A bed rack system fits atop the truck bed, carrying a collapsible rooftop tent, which can be accessed via a stowable ladder. Enhancing the overlanding experience, inside the truck bed there is a retractable battery-powered cooler and kitchen unit with a gas-powered stove and sink with an on-board water system. An added rack structure is mounted above the cab to provide additional storage space for tools and equipment.

A solar panel set, which can be deployed at any moment to generate electricity, and a backup power supply eliminates the need for a gas-powered generator, freeing cargo capacity.  A concept hide-away bed step in the rear makes loading and unloading easier. The concept truck is also equipped with an on-board air compressor in the bed cargo area.

For vehicle recovery and extraction, the OTG is equipped with an integrated front-bumper winch, traction mats attached to the rack system and a high-lift jack for uneven ground mounted on the top of the cab. To make the dark campsite brighter while night camping, LED off-road driving lamps are mounted on the front bumper. Also, supplemental LED backup lamps have been incorporated into the rear bumper and task lighting has been attached to the rear rack system for nighttime campsite illumination.

The overlanding purpose of the Ram 1500 Rebel OTG concept is reinforced by an outdoors theme that includes Mojave Sand exterior finish color, unique interior accents and showcases its roots with a Mopar Rebel hood graphic.